Over Ben & Jerry’s

Het begon allemaal in een gerenoveerd benzinestation in Burlington, Vermont. Een reis die in 1978 begon opgericht door 2 vrienden uitgegroeid tot een (h)eerlijk ijsbedrijf waar wij het lekkerste ijs verkopen gemaakt op de best mogelijke manier.

1978 Een bescheiden begin

1978 Een bescheiden begin Ben & Jerry's zelfgemaakte ongelooflijke ijs en geweldige crêpes

Gewapend met een schriftelijke cursus ijs maken van $ 5 bij Penn State en een investering van $ 12.000 (waarvan $ 4.000 geleend) openen Ben en Jerry hun eerste Scoop Shop-ijssalon in een gerenoveerd benzinestation in Burlington, Vermont.

1978 Een bescheiden begin Ben & Jerry's zelfgemaakte ongelooflijke ijs en geweldige crêpes

1979 Volgende stap ...

1979 Volgende stap Mensen staan in de rij bij een Ben & Jerry's

Ben en Jerry vieren het eenjarig jubileum van de ijssalon (en de klanten die het mogelijk maakten) met de allereerste Free Cone Day: gratis bolletjes voor iedereen, de hele dag door. De jaarlijkse ijsweggeefactie gaat vandaag de dag verder in Scoop Shops over de hele wereld.

1979 Volgende stap Mensen staan in de rij bij een Ben & Jerry's

1980 Vraag en aanbod

1980 Vraag en aanbod een auto die door de straat rijdt

Ben en Jerry huren een ruimte in een oude weverij aan South Champlain Street in Burlington en beginnen hun ijs in bekers te verpakken. De reden? Om te distribueren naar supermarkten en buurtwinkels langs de bezorgroutes die Ben in zijn oude Volkswagen Type 3 neemt om restaurants van ijs te voorzien.

1980 Vraag en aanbod een auto die door de straat rijdt

1981 We willen meer!

1981 We willen meer! Staat Vermont met ster.

De reputatie van Ben & Jerry's snelt hen vooruit en steeds meer mensen willen het proeven. Zodoende wordt de eerste franchisewinkel geopend in Shelburne, Vermont.

1981 We willen meer! Staat Vermont met ster.

1982 Pak het in!

1982 Pak het in! Mensen die rondhangen in de scoop shop

Het oude benzinestation wordt gesloopt om plaats te maken voor een parkeerplaats. Vlak voordat de sloopkogel wordt rondgeslingerd, is de nieuwe Ben & Jerry's aan Cherry Street in Burlington klaar om ijs te scheppen.

1982 Pak het in! Mensen die rondhangen in de scoop shop

1983 Dat is pas een sundae

Een ijscoupe

Ben & Jerry's-ijs wordt gebruikt om ‘de grootste ijscoupe ter wereld’ te bouwen in St. Albans, Vermont; de sundae weegt meer dan 12.000 kg.

Een ijscoupe

1984 Maak deel uit van de actie

Man doet handstand terwijl hij een bolletje ijs vasthoudt met zijn benen

Ben & Jerry's schept een precedent door een weinig bekende clausule over aandelen en tussenhandel te ontdekken en vervolgens een openbare aandelenuitgifte in Vermont op te zetten om geld in te zamelen voor een nieuwe fabriek.

Man doet handstand terwijl hij een bolletje ijs vasthoudt met zijn benen

1985 De kern van de zaak

Geld gaat in een zak met een hart dat verandert in een dollarbiljet

De Ben & Jerry's Foundation wordt opgericht met een schenking van Ben en Jerry en 7,5% van de jaarlijkse bedrijfswinst vóór belastingen om gemeenschapsgerichte projecten te financieren.

Geld gaat in een zak met een hart dat verandert in een dollarbiljet

1986 “Als de grootste Baked Alaska ter wereld”

Ben & Jerry's Cow-bus met mensen die in de rij staan

Ben & Jerry's lanceert de Cowmobile, een aangepaste stacaravan die wordt gebruikt om gratis bolletjes uit te delen in een unieke marketingcampagne door het hele land. Op de terugreis brandt de Cowmobile tot de grond af buiten Cleveland, Ohio (niemand raakte gewond). Ben zei dat het eruit zag “als de grootste Baked Alaska ter wereld’”.

Ben & Jerry's Cow-bus met mensen die in de rij staan

1987 Zeer ‘Grateful’

Oude bekerverpakking van Cherry Garcia

Ben & Jerry's introduceert Cherry Garcia®-ijs. Cherry Garcia", op aanraden van twee ‘DeadHeads’ uit Portland, Maine vernoemd naar Grateful Dead-gitarist Jerry Garcia, wordt het eerste ijsje dat vernoemd is naar een rocklegende.

Oude bekerverpakking van Cherry Garcia

1988 Hulde van het hoofd

Ben en Jerry houden hun onderscheidingen vast

Ben en Jerry worden door president Reagan uitgeroepen tot ‘kleine Amerikaanse ondernemers van het jaar’ tijdens een ceremonie in de rozentuin van het Witte Huis. Het enige pak van Jerry komt goed van pas en gelukkig vindt Ben een Italiaans oberjasje om aan te trekken.

Ben en Jerry houden hun onderscheidingen vast

1989 Kunstmatig groeihormoon? Niet in ons ijs!

RBGH-logo

Ben & Jerry's spreekt zich uit tegen Recombinant Bovine Growth Hormone (rBGH), gebaseerd op bezorgdheid over de negatieve economische gevolgen ervan voor agrarische familiebedrijven en het publieke vertrouwen in de gezondheid van zuivelproducten.

RBGH-logo

1990 Tevreden koeien maken het lekkerste ijs

Een foto van een boer die zijn koe omhelst

Acht miljoen Ben & Jerry's-bekers dragen de boodschap ‘Support Farm Aid’ als onderdeel van de inspanningen van Farm Aid, een non-profitorganisatie met als missie om agrarische familiebedrijven te helpen hun land te behouden.

Een foto van een boer die zijn koe omhelst

1991 Er is een legende van bekerformaat geboren

Touringbus van Ben & Jerry's

Chocolate Chip Cookie Dough wordt na jaren van onderzoek en ontwikkeling in bekers uitgebracht. De smaak schiet naar de toppositie op de lijst met meest populaire verpakte ijs. Vandaag de dag behoort de smaak nog steeds tot onze populairste varianten aller tijden. (De allereerste partij van de smaak werd in 1984 gecreëerd in de Scoop Shop van Ben & Jerry’s in Burlington, het resultaat van een anonieme tip die op het suggestiebord van de winkel werd gekrabbeld).

Touringbus van Ben & Jerry's

1992 Laat je horen voor kinderen

2 kinderen hand in hand met een ijshoorntje

Ben & Jerry's neemt deel aan een gezamenlijke campagne met de nationale non-profitorganisatie Children’s Defense Fund. Het doel van de campagne is om de basisbehoeften van kinderen bovenaan de nationale agenda te zetten. Er worden ruim 70.000 ansichtkaarten naar het Congres gestuurd over kinderen en andere nationale kwesties.

2 kinderen hand in hand met een ijshoorntje

1993 “De jaren ‘90 zijn de jaren ‘60 op zijn kop”

Oude bekerverpakking van Wavy Gravy

Wavy Gravy is koploper in de reeks nieuwe smaken. De smaak is vernoemd naar de beroemde Woodstock Festival-persoonlijkheid uit de jaren ‘60, tegenwoordig een eenmansorganisatie zonder winstoogmerk die kinderen helpt.

Oude bekerverpakking van Wavy Gravy

1994 Gegroet, Uwe Majesteit

Vliegtuig vliegt met spandoek met de tekst ‘Engeland or Bust’

Bekers met Ben & Jerry's-ijs duiken op in het Verenigd Koninkrijk.

Vliegtuig vliegt met spandoek met de tekst ‘Engeland or Bust’

1995 www.benjerry.com

Computer met scherm waarop ‘Visit us’ staat

Honderdduizenden cybersurfers bezoeken de world wide website van Ben & Jerry's voor virtuele likjes en een schaterlach.

Computer met scherm waarop ‘Visit us’ staat

1996 Geen vet, geen lactose, geen cholesterol

Beker vetvrije Doonesberry Sorbet

Ben & Jerry's introduceert sorbets gemaakt met puur bronwater en de beste vruchten en aroma's. Doonesberry® Sorbet is vernoemd naar het populaire stripfiguur "Doonesbury®". De variant ligt inmiddels op het Smaakkerkhof.

Beker vetvrije Doonesberry Sorbet

1997 Phish Food voor mensen

Duikende man vindt een schat

De geweldige muziek en beroemde concerttours van de in Vermont gevestigde band Phish® inspireren Phish Food®-ijs.

Duikende man vindt een schat

1998 Fijne verjaardag met een hele nieuwe look

20ste verjaardag met ijshoorntje

Sommige mensen vonden onze verpakkingen moeilijk te lezen (en de smaken moeilijk te weerstaan) dus na 20 jaar kregen onze ijsbekers een frisse nieuwe look!

20ste verjaardag met ijshoorntje

1999 De Flying Friesian

de Flying Friesian, een doldwaze omgebouwde tourbus

In het Verenigd Koninkrijk lanceert Ben & Jerry’s de Flying Friesian, een doldwaze omgebouwde tourbus die geld inzamelt voor Childline, het Britse netwerk voor kinderen in nood.

de Flying Friesian, een doldwaze omgebouwde tourbus

2000 Grote veranderingen

Koeien gekleed in superheldenkostuums

3 augustus 2000: Ben & Jerry’s wordt een volledige dochteronderneming van Unilever. Door middel van een unieke overnameovereenkomst wordt een onafhankelijke raad van bestuur opgericht om de focus op de sociale missie, merkintegriteit en productkwaliteit van Ben & Jerry's te behouden en uit te breiden. We noemen ze de B.O.D. (wat betekent dat we erg op ze gesteld zijn.)

Koeien gekleed in superheldenkostuums

2001 We maken een film

Filmklapper voor Citizen Cool

Citizen Cool is een documentaire over gewone mensen die een impact maken op hun gemeenschappen. We vieren deze nieuwe release met een smaak geïnspireerd op filmsnacks: Concession Obsession.

Filmklapper voor Citizen Cool

2002 One Sweet Whirled

Een beker One Sweet Whirled

Het is een ijssmaak... het is een website voor klimaatactie... het is One Sweet Whirled™ en het is allemaal met elkaar verbonden. Ben & Jerry’s werkt samen met Dave Matthews Band® en SaveOurEnvironment.org in een campagne om de opwarming van de aarde te helpen bestrijden.

Een beker One Sweet Whirled

2003 Een 25-jarig jubileum

Woodie de koe denkt: na 25 jaar nog steeds gek

Ben & Jerry's begint het jaar met een verjaardagsfuif in onze fabriek in Waterbury, Vermont op het allereerste Winter Fest. Na 25 jaar nog steeds gek.

Woodie de koe denkt: na 25 jaar nog steeds gek

2004 Rock the Vote!

Bord met Rock the Vote en een rood vinkje

In een poging om de verkiezingsopkomst onder jonge mensen in de VS te vergroten, werkt Ben & Jerry's samen met Rock the Vote. RTV-straatteams maken gebruik van de lange wachtrijen van klanten op Free Cone Day om meer dan 11.000 kiezers te registreren – het grootste aantal op één dag in de geschiedenis van Rock the Vote.

Bord met Rock the Vote en een rood vinkje

2005 Olieboringen zijn niet het antwoord

Een vrouw houdt een bord vast met daarop ‘Drilling is Not the ANsWer’ naast een stuk Baked Alaska

Uit protest tegen voorgestelde olieboringen in de Arctic National Wildlife Refuge bouwen we een Baked Alaska van 400 kg met ons Fossil Fuel-ijs, plaatsen deze op het gazon van het Capitool en brengen hem onder de aandacht met de hulp van Greenpeace en de Alaska Wilderness League.

Een vrouw houdt een bord vast met daarop ‘Drilling is Not the ANsWer’ naast een stuk Baked Alaska

2006 Fair Trade Upgrade

Een poster van Fair Trade Upgrade

Ben & Jerry's blijft zich inzetten voor eerlijke handel, een verbintenis die begon met koffie en de lancering van Coffee Coffee BuzzBuzzBuzz in 1996 door vanille en chocolade aan het assortiment toe te voegen. Fairtrade-certificering garandeert dat de boeren die de vanille-, cacao- en koffiebonen verbouwen een eerlijke prijs krijgen voor hun oogst, zodat ze opnieuw kunnen investeren in hun land en hun gemeenschappen.

Een poster van Fair Trade Upgrade

2007 Truth or Clone-sequences

Mensen gekleed in koeienkostuums

Toen de Amerikaanse Food & Drug Administration verklaarde dat ze geloofden dat vlees en melk van gekloonde dieren veilig was om te eten, waren we dubbel verontwaardigd. Om onze teleurstelling over de beslissing van de FDA te tonen en om Amerikanen aan te sporen om zich uit te spreken tegen klonen, stuurden we een vastberaden kudde mensen in koeienkostuum naar Washington, D.C. voor een ‘Truth or Clone-sequences’-demonstratie.

Mensen gekleed in koeienkostuums

2008 De gelimiteerde partij is terug

Woodie de koe met een piano en foto van Elton John

We introduceren Goodbye Yellow Brickle Road ter ere van het eerste concert van Elton John in Vermont.

Woodie de koe met een piano en foto van Elton John

2009 Do the World a Flavor

Woodie met een bord met de tekst ‘Do the World a Flavor’

We houden een internationale ‘Do the World a Flavor’-wedstrijd die mensen aanmoedigt om hun ideeën voor een Fairtrade-smaak te delen. De beste deelnemers bezoeken de Dominicaanse Republiek, krijgen een rondleiding door een cacaocoöperatie en bouwen een speeltuin voor kinderen in het dorp Yabon. De winnende smaak, Almond Delight, is in 2010 in Scoop Shops in de VS verkrijgbaar als gelimiteerde partij.

Woodie met een bord met de tekst ‘Do the World a Flavor’

2010 Fair Trade-belofte

Woodie met zakken op zijn rug

Ben & Jerry's doet een belangrijke belofte om Fairtrade-ingrediënten in te kopen en de wereldwijde Fairtrade-beweging te ondersteunen. We zijn bezig om onze ingrediënten wereldwijd Fairtrade te maken, omdat we denken dat we hier de grootste impact kunnen hebben op het verbeteren van het leven van boeren, het versterken van hun gemeenschappen en het beschermen van het milieu.

Woodie met zakken op zijn rug

2011 Occupy!

Woodie houdt een bord omhoog met de tekst ‘Occupy!’

Wanneer demonstranten in New York City en andere plaatsen in de herfst van 2011 onder de vlag van ‘Occupy Wall Street’ de straat op gaan om zich te verzetten tegen de toenemende economische ongelijkheid in de Verenigde Staten, de hoge werkloosheid, hypotheekfraude en de grote invloed van het bedrijfsleven in de Amerikaanse politiek, vaardigt de Raad van Bestuur van Ben & Jerry’ een verklaring van solidariteit uit en scheppen we verschillende keren ijs voor de ‘Occupiers’ in Zucotti Park.

Woodie houdt een bord omhoog met de tekst ‘Occupy!’

2012 Goddelijk lekker!

Een beker Grieks yoghurtijs

Ben & Jerry’s gaat creatief aan de slag met echte Griekse yoghurt en introduceert een epische selectie romige Griekse yoghurtijssmaken vol chunks en swirls.

Een beker Grieks yoghurtijs

2013 GGO? Nee dank je.

Een bord met daarop ‘no GMO’

Wanneer de campagne voor het labelen van levensmiddelen met GGO-ingrediënten door de VS trekt, steunt Ben & Jerry's met trots de groeiende consumentenbeweging voor transparantie en het recht om te weten wat er in ons voedsel zit door zich uit te spreken voor wettelijk verplichte GGO-labeling. In 2013 verbinden we ons er ook toe om al onze ingrediënten GGO-vrij in te kopen.

Een bord met daarop ‘no GMO’

2014 Fans stellen zuivelvrije eisen!

Een tafel met amandelen met het ‘Made with Almond Milk’-logo

Onze fans hebben gesproken en willen een optie zonder zuivel. Ze zijn zelfs zo ver gegaan dat ze een petitie op Change.org zijn gestart.

Een tafel met amandelen met het ‘Made with Almond Milk’-logo

2015 Nog een smaak voor Fallon: The Tonight Dough!

Een schaal met The Tonight Dough naast een beker

Het bedenksel bestaat uit karamel- en chocolade-ijs met chocoladekoekjeswirls en klodders chocoladekoekdeeg en pindakaaskoekjesdeeg. Als de smaak half zo populair wordt als de onverstoorbare Fallon, die in de VS tot ‘entertainer van het jaar’ werd uitgeroepen, bestaat de kans dat hij andere klassieke Ben & Jerry's-combinaties naar de kroon steekt.

Een schaal met The Tonight Dough naast een beker

2016 Jullie daagden ons uit om zuivelvrij te gaan - en dat hebben we gedaan!

4 bekers zuivelvrij ijs van Ben & Jerry's

Onze zuivelvrije smaken zijn gemaakt met amandelmelk, zijn 100% gecertificeerd veganistisch en zitten boordevol chunks en swirls. Bereid je voor op Ben & Jerry’s-euforie bij elke hap. Deze smaken hebben alles behalve de koe. De eerste zuivelvrije smaken in ons assortiment waren: Chocolate Fudge Brownie, Chunky Monkey, Coffee Caramel Fudge en P.B. & Cookies.

4 bekers zuivelvrij ijs van Ben & Jerry's

2017 HOE JE HET OOK WENDT OF KEERT, HET IS 100% BEN & JERRY'S

Een tafel vol Pint Slices en koekjesdeeg

Pint Slices, geïnspireerd op het allerbeste deel van de ijsbeker, geven fans een manier om te genieten van euforische smaken, chunks en swirls in een ronde enkele portie gehuld in een decadente chocoladelaag. Het is een afhaalbestelling van heerlijk ijs dat gemakkelijk mee te nemen is en moeilijk te weerstaan.

Een tafel vol Pint Slices en koekjesdeeg

2018 Samen, Pecan Resist!

Een beker Pecan Resist

Naast al die notige chunks bevat deze beker ook een krachtige boodschap onder het deksel. Samen kunnen we morgen rechtvaardiger en eerlijker maken.

Een beker Pecan Resist

2019 Justice ReMix'd

Een beker Justice ReMix'd

De smaak- en actiecampagne van Ben & Jerry's om te investeren in mensen in plaats van in gevangenissen en gerechtigheid voor iedereen te bewerkstelligen, in plaats van alleen voor sommigen.

Een beker Justice ReMix'd

2021 Change is Brewing!

Een beker Change is Brewing

Ben & Jerry's lanceert Change is Brewing als onderdeel van onze voortdurende inzet om raciale gerechtigheid te bevorderen, waarbij we het land oproepen een kapot strafrechtsysteem te verwerpen en te investeren in diensten die gemeenschappen tot bloei brengen.

Een beker Change is Brewing