Onze structuur

De meesten van jullie weten dat Ben & Jerry’s een dochteronderneming van Unilever is. Maar kennen jullie ook de ‘independent Board of Directors van Ben & Jerry’s’? Lees meer...

Onze raad van bestuur

Het is geen bestuursorgaan in de conventionele zin van het woord, maar een (zeer!) onafhankelijke raad die bevoegd is om de merkwaarde en integriteit van Ben & Jerry’s te beschermen en te verdedigen. Maak kennis met de raad van bestuur!

  • Anuradha Mittal, huidig voorzitter van de onafhankelijke raad van bestuur van Ben & Jerry’s, is al sinds 2007 werkzaam bij het bedrijf. Anuradha, oprichter en operationeel directeur van het Oakland Institute, is een internationaal gerenommeerd expert op het gebied van mensenrechten, landbouw, ontwikkeling en natuurbehoud. Ze zit ook in de raad van bestuur van het Environmental Defender Law Center en het Blue Planet Project.

    Onder leiding van Anuradha heeft het Oakland Institute landinvesteringsovereenkomsten in ontwikkelingslanden onthuld en een verontrustend patroon van gebrek aan transparantie, eerlijkheid en verantwoording bloot gelegd. De dynamische relatie tussen onderzoek, belangenbehartiging en internationale media-aandacht heeft geresulteerd in geweldige successen en mobilisatie in de VS en daarbuiten.

    Anuradha heeft talloze boeken en rapporten geschreven en geredigeerd. Haar artikelen en opiniestukken zijn verschenen in veelgelezen kranten, waaronder de Los Angeles Times, de New York Times, Chicago Tribune, Bangkok Post, Houston Chronicle en de Nation. Anuradha getuigt met grote regelmaat voor het Amerikaanse Congres en de Verenigde Naties en heeft honderden keynote-lezingen gehouden, waaronder op uitnodiging van regeringen en universiteiten. Ook is ze regelmatig te zien als commentator op CNN, BBC World, CBC, ABC, Al Jazeera en National Public Radio.

    Anuradha heeft verschillende prijzen gewonnen, waaronder de Feyerabend Award 2022, de All in for Justice Award 2022 en de Endow the Future Award van Responsible Endowments Coalition. Ook werd ze door het tijdschrift Nation uitgeroepen tot Meest Waardevolle Denker.

    Anuradha is fan van elke smaak van Ben & Jerry’s en haar favoriet is Cherry Garcia!

  • Chivy Sok, operationeel directeur van het Tikva Grassroots Empowerment Fund, is een ervaren docent, onderzoeker en trainer op het gebied van mensenrechten. Haar werk bij Tikva Grassroots omvat een gevarieerde reeks portfolio’s, waaronder milieurechtvaardigheid, gemeenschapsgericht natuurbehoud, mensenrechten, bedrijfsverantwoordelijkheid en duurzame landbouw. Het fonds ondersteunt organisaties in verschillende delen van de wereld om rechtvaardigheid en duurzaamheid te bevorderen.

    Chivy heeft gedurende de afgelopen 30 jaar met verschillende organisaties samengewerkt aan diverse projecten op het gebied van mensenrechten, waaronder de stuurgroep van het Ginetta Sagan Fund van Amnesty International USA. Ook was ze medeoprichter van de Devata Giving Circle, de eerste Cambodjaanse filantropische kring voor vrouwen in de VS. Ze is de voormalig Program Director (programmadirecteur) van het Center for the Study of Human Rights van Columbia University en voormalig Deputy Director (adjunct-directeur) van het Center for Human Rights van de Universiteit van Iowa.

    Chivy behaalde haar B.A. in politieke wetenschappen aan UC Santa Barbara, waar ze bij haar afstuderen de University Award of Distinction ontving, en een Master of International Affairs aan de School of International and Public Affairs van Columbia University.

    Haar levenslange passie voor mensenrechten is diep verbonden met haar overleden moeder Sayonn en hun overleving van de Killing Fields van de Rode Khmer. Net als alle Cambodjanen in die periode maakten zij en haar familie een van de meest gruwelijke wreedheden mee die een heel land zijn aangedaan. Nadat ze deze periode overleefde, riskeerde haar moeder de lange reis te voet naar Thailand, waar vluchtelingenkampen werden opgezet door de Verenigde Naties. Daar vonden ze toevlucht en uiteindelijk kwamen ze in de Bay Area terecht als vluchtelingen en nieuwe Amerikanen. Haar jeugd resulteerde in een sterke betrokkenheid met sociale rechtvaardigheid en een leven vol vreugde en dankbaarheid. De durf en moed van haar moeder gaven haar niet alleen de kracht om te overleven, maar ook om zich als jonge vrouw te ontplooien in haar nieuwe thuisland. Ze voedt nu samen met haar man twee vurige jonge feministen op.

    Wanneer Chivy niet aan rechtvaardigheidskwesties werkt, staat ze aan de zijlijn om haar twee dochters aan te moedigen, beide competitieve volleyballers. En wanneer ze niet aan de zijlijn staat bij een volleybaltoernooi, zorgt ze op agro-ecologische wijze voor haar vetplanten, fruitbomen en groenten. Ze houdt van Latijns-Amerikaanse muziek en dans en is een liefhebber van vechtsporten (ze heeft een zwarte band in taekwondo).

  • Managing Director (algemeen directeur), Illumen Capital

    Daryn is een gepassioneerd voorstander van sociale en economische rechtvaardigheid, met name voor kansarme en gemarginaliseerde groepen. Zijn werk met impactbeleggers, private equity-fondsen, Fortune 100-bedrijven, universiteiten en stichtingen voert hij uit met het doel het aanpakken van de meest urgente sociale en milieuproblemen ter wereld.

    Daryn is de oprichter en Managing Director van Illumen Capital, een impactfonds dat ernaar streeft om gender- en raciale gelijkheid op de financiële markten te vergroten. Illumen Capital investeert in de beste groei-, private equity- en venture-impactfondsen en biedt fondsbeheerders vervolgens coaching en hulpmiddelen die zijn ontworpen om impliciete vooroordelen te verminderen. Daryn leidde eerder het Special Equities Program als adviseur voor de raad van bestuur van het Calvert Funds, een pionier op het gebied van impactbeleggen met een waarde van $ 15 miljard. Via dit vehikel beheert Calvert een portefeuille van meer dan 40 fondsen op vijf continenten, die meer dan 350 onderliggende portefeuillebedrijven vertegenwoordigen. Voordat hij als adviseur bij Calvert werkte, was Daryn directeur van University and Corporate Partnership voor The Idea Village, waar hij een platform creëerde waarmee toonaangevende private equity-bedrijven, handelsscholen en Fortune 500-bedrijven meer dan 100.000 uur en $ 2 miljoen investeerden in meer dan 1.000 ondernemers uit New Orleans na de orkaan Katrina.

    Daryn is medeauteur van gepubliceerd onderzoek dat de invloed van ras in financiële oordelen van vermogensbeheerders onderzoekt, en is momenteel lid van de raad van bestuur van de Future of Finance Advisory Council, New Venture Fund van het CFA Institute en is lid van de investeringscommissie van Impact Assets. Hij behaalde zijn MBA aan Stanford, waar hij lid was van de raad van bestuur van de decaan, en zijn AB aan Duke University.

  • Dave Stever, CEO van Ben & Jerry’s, werkt al 34 jaar lang bij het bedrijf en heeft in die tijd alles wel zo’n beetje gezien. Dave begon als gids in 1988 en was de afgelopen twaalf jaar Chief Marketing Officer (directeur marketing). Het is de eerste keer sinds medeoprichter Ben Cohen in 1994 aftrad als CEO dat een personeelslid van binnenuit wordt benoemd tot CEO.
     
    Dave heeft een belangrijke rol gespeeld bij het opbouwen van het merk Ben & Jerry’s en de impact ervan als een van de toonaangevende, missiegestuurde bedrijven ter wereld. Zijn werk belichaamt de waarden, hoogwaardige producten en innovatieve bedrijfspraktijken die synoniem zijn geworden met Ben & Jerry’s. Stever speelt een belangrijke en integrale rol als “de beste keuze om het volgende hoofdstuk te schrijven in het opmerkelijke verhaal van Ben & Jerry’s”, zegt Anuradha Mittal, bestuursvoorzitter van Ben & Jerry’s.
     
    In zijn meer dan drie decennia heeft Dave zich bewezen als marketeer van wereldklasse met een sterke klant- en consumentenfocus. Hij heeft leidinggegeven aan de strategische en tactische marketing die invulling geeft aan de driedelige missie van Ben & Jerry’s in 35 landen. Gedurende zijn dienstverband bij Ben & Jerry’s is Dave betrokken geweest bij tal van campagnes en initiatieven, variërend van toezeggingen om Fair Trade-ingrediënten te gebruiken, klimaatverandering te bestrijden, GGO’s te labelen, LGBTQ+-rechten te ondersteunen en de huidige focus van het bedrijf op raciale rechtvaardigheid te integreren ter ondersteuning van de Black Lives Matter-beweging. Dave was een drijvende kracht achter de samenwerking met Stephen Colbert, Jimmy Fallon, Colin Kaepernick, Ava Duvernay en Saturday Night Live, resulterend in unieke smaken, promoties en partnerschappen. Zijn leiderschap op het gebied van innovatie, activering en activisme hielp het bedrijf in 2021 een omzet van meer dan € 1 miljard te behalen. Zijn favoriete smaak is Chunky Monkey. 

  • Detavio Samuels is CEO van REVOLT, Amerika’s snelst groeiende mediabedrijf in zwarte handen.

    Detavio staat op het kruispunt van cultuur en content en is een van de jongste en meest talentvolle senior-leidinggevenden van Amerika. Met zijn unieke achtergrond als millennial met meer dan tien jaar ervaring als leidinggevende heeft hij een imposante lijst van internationale topbedrijven als Walmart, McDonalds, AT&T, Chrysler, de NBA en Johnson & Johnson geholpen bij het bouwen van impactvolle merken met diepere banden met hun consumenten.

    In maart 2021 werd Detavio benoemd tot CEO van REVOLT, een toonaangevende maker en distributeur van content op het gebied van hiphop en zwarte cultuur, opgericht door Sean “Diddy” Combs. Onder zijn leiding streeft REVOLT ernaar om ‘s werelds grootste en krachtigste ecosysteem voor het vertellen van zwarte verhalen op te bouwen.

    Samuels is belast met het managen van een groeiend team aan beide kusten en het leiden van de dagelijkse activiteiten van het bedrijf. Hij richt zich op snelle groei en digitale expansie om REVOLT verder te positioneren als de voornaamste aanjager van de mondiale cultuur. Samuels zet zich in om Millennials en Gen-Z te helpen de veranderende wereld beter te begrijpen en verandering teweeg te brengen door hiphop te gebruiken als lens om de zwarte ervaring wereldwijd te verkennen.

    Samuels heeft voor zijn werk als marketingleider verschillende onderscheidingen in de wacht gesleept, waaronder de titel TV Executive of the Year van Digiday, een plaats in de top 100 Content Leaders van CableFax en een Trailblazer in Media van 100 Black Men of NY. Naast zijn opmerkelijke werk binnen de creatieve industrie is Samuels ook een bestsellerauteur op Amazon.

    Op 25-jarige leeftijd had Samuels al een B.A. aan Duke University en een MBA en een Master aan Stanford University behaald. Samuels staat klaar om het moderne medialandschap opnieuw uit te vinden en innovatieve platforms te bouwen die gericht zijn op het stimuleren van de zwarte cultuur.

  • Favoriete Ben & Jerry's-smaak: Phish Food en Change the Whirled

    Muziek: Afropop; Braziliaanse samba; oldschool hiphop en alles van Motown

    Boek/film: Art of War (Sun Tzu); De Alchemist (Paulo Coelho) en de volledige Marvel Universe-filmreeks (The Avengers; Black Panther; Iron Man, Spiderman; alle superhelden!)

    Citaten: “Het lijkt altijd onmogelijk totdat iemand het doet.” Nelson Mandela “Om David te creëren, heb ik alles wat niet David was uit het standbeeld verwijderd.” Michelangelo

    NPO of sociaal/maatschappelijk doel: Als lid van een militair gezin heb ik mijn jeugd doorgebracht in verschillende landen. Reizen was een verruimende en levensvormende ervaring. Mijn ouders moedigden me voortdurend aan om een wereldburger te worden; om de diversiteit van mensen en culturen te omarmen en tegelijkertijd raakvlakken te vinden. Ik wist dat ik voorbestemd was om me in te zetten voor vrede, gerechtigheid en gelijkheid. Als organisator kreeg ik een rijk onderwijs van een geweldige groep mensen die zich inzetten voor het veiligstellen van fundamentele mensenrechten voor iedereen: gemeenschapsactivisten in Mississippi die vechten voor gelijke toegang tot de stembus; gast- en seizoenarbeiders in North Carolina die schoon drinkwater op de velden eisen; dakloze vrouwen en hun gezinnen in Philadelphia die verlaten gebouwen omvormen tot betaalbare woningen; ondernemende tieners in de Bronx die hun eigen boerenmarkten organiseren. De afgelopen veertig jaar heb ik als voorvechter voor gerechtigheid en gelijkheid gewerkt met mensen die sociaal, economisch en politiek gemarginaliseerd zijn. Ik heb het geluk dat ik mijn passie als strateeg/coach voor organisaties, gemeenschappen, bedrijven en leiders kan uitdragen om vooruitstrevend beleid aan te moedigen op het gebied van raciale gelijkheid, burgerrechten, betaalbare huisvesting, toegankelijke gezondheidszorg, kwaliteitsonderwijs en economische ontwikkeling.

    Mijn achtergrond... Hoe lang maak ik al deel het van de raad van bestuur: sinds 1996

    Mijn geschiedenis bij Ben & Jerry’s: ik maakte kennis met Ben, Jerry en Jeff aan het begin van de One Procent for Peace-campagne. Ik werkte al jaren samen met Jobs for Peace om een overdracht van 25% van het defensiebudget naar broodnodige binnenlandse uitgaven voor onderwijs, werkgelegenheid, gezondheidszorg en huisvesting te bewerkstelligen. Die twee inspanningen lagen uiteraard op één lijn. Kort nadat ik als vrijwilliger aan de One Procent for Peace-campagne had gewerkt, werd ik gevraagd mee te denken aan de organisatie van de Ben & Jerry's Foundation. Met advies van progressieve activisten en organisatoren uit het hele land heeft de stichting de werknemers aangesteld als besluitvormers voor het verstrekken van subsidies. Na enkele jaren met het bedrijf te hebben samengewerkt aan diverse projecten, was ik zeer blij met mijn nominatie voor de raad van bestuur van Ben & Jerry's.

    Waarom ben ik gepassioneerd over Ben & Jerry's?: Ben & Jerry’s is de ultieme eenhoorn. Wie anders had zich ooit kunnen voorstellen dat een bedrijf het ideale middel zou zijn om sociale rechtvaardigheid te bevorderen?!? De driedelige missie van het bedrijf stelt stoutmoedig dat bedrijven kunnen en moeten werken op een manier die tegelijkertijd ethisch, duurzaam en winstgevend is. En het werkt echt! Ik geloof dat de beste ideeën, werkwijzen, beleidslijnen en overwinningen van het bedrijf nog voor ons liggen. Ik ben ervan overtuigd dat Ben & Jerry's zich zal blijven ontwikkelen, opnieuw zal uitvinden en zal uitdagen om uiteindelijk de visie van een rechtvaardige en zorgzame wereld te realiseren. Welke unieke kwaliteiten heb ik Ben & Jerry's en de raad van bestuur te bieden? Ik heb meer dan 40 jaar ervaring op het gebied van economische ontwikkeling en openbaar beleid in stedelijke en landelijke gebieden, organisatieontwikkeling en sociale ondernemingen. Er is een beroep gedaan op deze vaardigheden omdat het bedrijf 1) manieren heeft ontwikkeld om samen te werken met non-profitorganisaties; 2) de gevolgen van belangrijke zakelijke beslissingen voor de hele gemeenschap heeft overwogen; 3) marketingcampagnes heeft geëvalueerd die een duidelijk standpunt over kwesties zoals eerlijke handel innamen; en 4) steun en aanmoediging heeft gevraagd aan de CEO en de directie bij hun visie en planning.

    Ik heb samengewerkt met belanghebbenden, waaronder bedrijven, om gedeelde rijkdom en welvaart te creëren, zowel binnen bedrijven als binnen de bredere gemeenschap. Dit omvat specifieke vaardigheden op het gebied van strategische planning; organisatieontwikkeling; leiderschapsontwikkeling; teambuilding; pleitbezorging voor sociale, politieke en economische rechtvaardigheid; en samenwerking. Door mijn achtergrond in journalistiek en politiek te combineren, heb ik gemeenschapsgebaseerde en nationale non-profitorganisaties geïdentificeerd en verbonden met de activismecampagnes en waardengestuurde inspanningen van het bedrijf. Verschillende van deze relaties hebben geresulteerd in strategische partnerschappen met het bedrijf.

    Als bestuurslid heb ik deze combinatie van vaardigheden gebruikt ter ondersteuning van strategieën die de sociale initiatieven van het bedrijf ten behoeve van gelijkheid, rechtvaardigheid en eerlijkheid versterken. Door mijn werk in het bestuur heb ik de kracht van storytelling gemodelleerd als strategie om diverse publieksgroepen onder onze fans aan te spreken. Storytelling wordt nu beschouwd als een unieke manier van Ben & Jerry’s om overtuigende boodschappen over te brengen, gemarginaliseerde stemmen te versterken en wederzijds begrip te vergroten.